X
تبلیغات
نماشا
رایتل
دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:18 ب.ظ


مصرف سبزیجات و میوه ها سبب کاهش بیمارى هاى قلبى، فشار خون بالا، چاقى، دیابت و سرطان مى شود اما کمتر در مورد نحوه اثر این مواد غذایى و اینکه به چه طریق سبب کاهش این همه بیمارى مى شوند اطلاعاتى دریافت مى کنید.
سبزیجات و میوه ها با توجه به ترکیب پرفیبرى که دارند، سایر مواد غذایى خورده شده را احاطه کرده و با کم کردن اثر آنزیم هاى گوارشى از جذب سریع مواد غذایى جلوگیرى مى کنند. در بدن انسان پدیده اى به نام توفان انسولین وجود دارد. در این حالت مصرف بیش از حد مواد قندى سبب افزایش ناگهانى هورمون انسولین که وظیفه پائین آوردن قند خون را دارد، شده و در حقیقت قند مصرف شده بلافاصله سوخته شده و سریعاً سطح خونى قند پائین مى آید.
بالا بودن سطح انسولین خون در دراز مدت سبب حالتى به نام مقاومت به انسولین مى شود و این همان چیزى است که در بیماران دیابتى چاق وجود دارد.
این وضعیت در صورت مصرف مواد غذایى پرفیبر همراه با قند دیده نمى شود چرا که سبزیجات و میوه ها اولاً با احاطه مواد غذایى جلوى اثر آنزیم هاى گوارش را گرفته و قند موجود در مواد غذایى به آهستگى هضم و جذب مى شود و ثانیاً با توجه به اینکه قند میوه ها از نوع مرکب است نسبت به قند هاى ساده دیرتر هضم و جذب شده و در نهایت جلوى احساس زود هنگام سیرى گرفته مى شود.سبزیجات و میوه ها حاوى ویتامین هاى A و C هستند.
سبزیجات برگى و سایر انواع سبزیجات مثل گوجه فرنگى، فلفل دلمه اى و میوه هاى گروه مرکبات و توت حاوى ویتامین C هستند و همچنین گروه دیگرى از سبزیجات و میوه ها چون اسفناج، هویج، گوجه فرنگى، طالبى، زرد آلو، شلیل و هلو منابع سرشار از ویتامین A هستند. تحقیقات اخیر ارتباط اثرات ضد سرطانى این دو ویتامین را قویاً ثابت کرده است.توصیه مى شود که سبزیجات به صورت خام مصرف شود چرا که حرارت باعث مى شود بسیارى از مواد مغذى این گروه از مواد غذایى مثل ویتامین ها از بین برود.
بسیارى از ویتامین ها در صورت حرارت دادن تجزیه شده و خواص اصلى خود را از دست مى دهند. سعى کنید قبل از مصرف سبزى ها و میوه ها حتماً آنها را شسته و با محلول هاى مخصوص، ضد عفونى کنید چرا که ممکن است سبزیجات و میوه هاى نشسته منشاء بیمارى هاى مختلف انگلى و میکروبى باشند. اگر محلول هاى ضد عفونى در دسترس نبود مى توانید براى شست وشوى این گروه از مواد غذایى از محلول آب نمک (به نسبت ۳ قاشق مربا خورى نمک در یک لیوان آب) به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
با توجه به اینکه بسیارى از میوه ها در پوستشان داراى ترکیبات مفیدى براى بدن هستند سعى کنید حتى المقدور میوه ها را با پوست بخورید. به عنوان مثال ماده اى به نام پکتین در پوست سیب وجود دارد که خاصیت ضد سرطانى دارد. در اینجا بهتر است یادآور شوم که در پوست برخى از میوه ها و گروهى از سبزیجات نارس، مواد حساسیت زایى مثل سالیسلات ها وجود دارد که در درازمدت ممکن است سبب بیمارى هاى مختلفى ازجمله افسردگى شود.
این مواد به طور طبیعى در پوست سیب نارس یا گوجه فرنگى نارس و برخى دانه ها و به طور مصنوعى در داروى آسپرین وجود دارد و توصیه مى شود این قبیل از میوه ها و سبزیجات را که نام برده شد یا به صورت نارس مصرف نکرد یا اینکه پوست این گروه را ضخیم تر برداشته و مصرف کرد.براى پختن سبزیجات از آب کمترى مصرف کنید چرا که ممکن است مواد مغذى آنها رقیق شده و در حین روند پخت و پز از دست برود.
نگهدارى سبزیجات به صورت خشک شده و یا فریز کردن آن نیز ممکن است باعث کاهش خواص مفید آنها شود و بالاخره اینکه سبزیجات و میوه ها با توجه به فیبرى که دارند در آب به صورت نامحلول و چسبناک درمى آید، گوارش غذا را آهسته تر مى کند و به شکم احساس پرى بیشترى داده و در نهایت سرعت رد شدن غذا از روده ها را افزایش مى دهد و به همین علت در جلوگیرى از یبوست بسیار موثر است.
لازم به ذکر است طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده سبزیجات با رقابت در جذب استروژن، باعث جلوگیرى از سرطان سینه در خانم ها مى شود. پس سبزى و میوه بخوریم تا سلامت خود را تضمین کنیم.





مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند.
مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.
مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.
نباید دسرها و شیرینی ها را که حاوی شکر فراوان هستند، به مقدار زیاد مصرف کرد و بهتر است به جای آنها از خرما و توت که دارای قند طبیعی و همچنین املاح و ویتامین هستند، استفاده نمود.
روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد.
باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده کرد.
همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش و شور، شیر، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و درنتیجه ایجاد سوزش و درد معده و اثنی عشر دخالت دارند.
مبتلایان به زخم معده و اثنی عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضم شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله ی این غذاها می توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب، آب میوه ها، نان، پنیر و ماست به مقدار کم اشاره کرد.
استرس و فشار عصبی و روحی ، داشتن گروه خونی O، وجود میکروب هلیکوباکترپیلوری، مصرف قهوه و الکل از عوامل تشدید کننده زخم معده و اثنی عشر هستند


تیتر : ویتامینها
خلاصه : چه ویتامینهایی در چه غذاهایی وجود دارند ؟
متن کل خبر : 1- ویتامین A
منابع طبیعی غذایی: تخم مرغ، سبزیجات و میوه های رنگی، روغن کبد ماهی، لبنیات، عسلعلائم کمبود ویتامین A: عفونت دندان، آلرژی ها، موهای خشک، عقب افتادگی در رشد، سوزش و خارش در چشم، شبکوری، مشکل سینوس، خشکی پوست، ضعف قوه بویایی.


اهمیت ویتامین A برای سلامتی: شکل گیری سالم استخوان ها ، دندان ها و پوست، قوت بخشیدن به لایه خارجی ناخن و دیگر اندام ها، افزایش رشد و سرزندگی و نشاط، رشد و ترمیم بافت های بدن، مفید برای سلامت موها و چشم ها و ضروری در دوران بارداری و شیردهی.
موادی که از جذب ویتامین A جلوگیری می کنند: قهوه، الکل، مصرف بیش از حد آهن، روغن های معدنی. موادی که جذب ویتامین A را زیادتر می کنند: ویتامین C، D،E، F ، روی ، کلسیم، ویتامین B - Complex
2- ویتامین B
الف - B-Complex
منابع طبیعی غذایی : همه غلات و دانه ها، کبد، مخمر آبجو
علائم کمبود: کم اشتهایی، پوست خشک خشن، موهای شکننده و تیره و بی حال، یبوست و جوش.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: استرس، مصرف بیش از حد شکر، قهوه، الکل، قرص های ضد بارداری، عفونت ها، آنتی بیوتیک ها. موادی که به جذب آن کمک می کنند: کلسیم ، ویتامین های E ، C و فسفر.


ب - ویتامین B1
منابع طبیعی غذایی: گوشتهای دل ، جگر، کله پاچه، مغز گردو، جوانه گندم، گوشت خوک، گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی، برنج قهوه ای، زرده تخم مرغ، تمام حبوبات، شیره چغندرقند، مخمرآبجو و تمام غلات.


علائم کمبود: افسردگی، یبوست، عصبی بودن، رشد ناقص در کودکان، کوتاهی انگشتان دست و پا، ضعف، خستگی، حساس بودن نسبت به سر و صدا، کم اشتهایی. موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: تنباکو، استرس، تب، قهوه، الکل، جراحی، صدف خام. موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین B-Complex، سولفور، منگنز، ویتامین B2، آهن، ویتامین C و E.
ت - ویتامین B2
منابع طبیعی غذایی: پنیر، شیر، زرده تخم مرغ، مغز گردو، مخمر آبجو، دل و جگر، کله پاچه، تمام حبوبات، شیره چغندرقند.
علائم کمبود: التهاب دهان، مشکلات چشمیف سرگیجه، ضعف گوارش، التهابات پوستی. موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: الکل، تنباکو، مصرف بیش از حد شکر، قهوه. مواردی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، نیاسین، ویتامینC ، B-Complex، B6 .
ج: ویتامین B6 (پیروکسین)
منابع طبیعی غذایی: شیر، کلم پیچ، گرمک، حبوبات، شیره چغندقند، گوشت، دل و جگر، کله پاچه، جوانه گندم، برنج قهوه ای ، آلو ، سبزیجات پربرگ سبز، مخمر آبجو.
علائم کمبود: احتمال ضعف در کنترل عضلات، عصبی بودن، التهابات و ناراحتی های پوستی، اختلالات گوارشی، کمبود ترشح انسولین ، جوش، تحریک پذیری و تند مزاجی، ضعف در عضلات، تشنج در نوزادان، افسردگی، معلولیت ها، آرتروز، ˜مخونی.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: الکل، قرص های ضدبارداری، تنباکو، تابش اشعه رادیواکتیو، قهوه.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: اسیدهای چرب، سدیم، ویتامین های B1، B2، C و B-Complex.


ث - ویتامین H
منابع طبیعی غذایی: ساردین، جگر، حبوبات، زرده تخم مرغ، برنج کته، عدس، غلات ،گوشته ای دل و جگر، کله پاچه، مخمر آبجو.

علائم کمبود: نگرانی و دلواپسی شدید، کم اشتهایی، نقص در سوخت و ساز چربی، افسردگی، رنگ پوست مایل به خاکستری، التهابات پوستی.
موادی که ازجذب آن جلوگیری می کنند: الکل، سفیده تخم مرغ خام، قهوه.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: سولفور، ویتامین B12، آهن، ویتامین B-Complex، ویتامین C، اسید پانتوتنیک (PA ، نوعی ویتامین ب کمپلکس)
ج - اینوسیتول
منابع طبیعی غذایی: مرکبات، گردو، شیر، گوشت، مخمرآبجو، شیره چغندرقند، سبزیجات، لسیتین.
علائم کمبود: مشکلات چشمی، کلسترول بالا، مشکلات پوستی، یبوست.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: مصرف بیش از حد شکر، ذرت، قهوه، الکل.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین های B1، B2، B-Complex، فسفر.
چ - اسید پانتوتنیک
منابع طبیعی غذایی: زرده تخم مرغ، آب پرتغال، مخمر آبجو، حبوبات، جگر، تمام دانه ها و غلات، ماهی آزاد، جوانه گندم.
علائم کمبود: فشارهای شکمی، حساسیت به انسولین، اگزما، ریزش مو، اسهال، مشکل کلیه، پایین بودن قند خون.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: قهوه، الکل.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین های C، B6، B12،آهن، بیوتین، B-Complex.


ح – اسیدپارا آمینوبنزوئیک (PABA)
منابع طبیعی غذایی: سبزیجات پربرگ سبز، گوشت دل و جگر، کله پاچه، ماست، جوانه گندم، شیره چغندقند، مخمر آبجو.

علائم کمبود: عصبی بودن ، کم خونی، یبوست، خستگی ، سردرد، مشکل گوارش، اگزما، مشکلات پوستی، ریزش مو، کم شدن مقاومت پوست در برابرتابش خورشید.
موادی که از جذب آن جلوگیری میکنند: قهوه، الکل، سولفونامید (نوعی آنتی بیوتیک )
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین C، آهن، ویتامین B-Complex.
3- ویتامین C (اسید اسکوربیک):
منابع طبیعی غذایی: سیب زمینی ، گیلاس، جوانه دانه های یونجه، فلفل ها، مرکبات، گرمک، کلم بروکلی، توت فرنگی.
علائم کمبود: ضعف عضلانی، کم خونی، کم اشتهایی، عدم انعقاد خون (هموفیلی) تورم در زخم ها و شکستگی ها، خونریزی لثه ها، آسیب دیدگی و کوفتگی، کم شدن مقاومت بدن در برابر عفونت.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: استرس، تب بالا، تنباکو، آنتی بیوتیک ها، آسپرین، کورتیزون.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، ˜لسیم، ویتامین های A ، C و F .


4- ویتامین D
منابع طبیعی غذایی: چربی، کره، روغن کبدماهی، شاه ماهی، ساردین ها، زرده تخم مرغ، ماهی آزاد، ماهی تن.

علائم ˜مبود: احتمالا منجر به راشی تیسم می شود. ˜مبود نیرو (ضعف عمومی) ضعف عضلانی، جذب ناقص و نا˜افی ˜لسیم، رسوب فسفر در ˜لیه ها، اسهال، بی خوابی، عصبی بودن.
موادی ˜ه از جذب آن جلوگیری می ˜نند: روغن های معدنی (˜انی)
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، کلسیم، ویتامین های A، C، F.
5- ویتامین E
منابع طبیعی غذایی: کره مارگارین، روغن های گیاهی، انواع غلات، سیب زمینی، شیره چغندرقند، سبزیجات سبز، تخم مرغ، گوشت های دل و جگر، کله پاچه، جگر خش˜ شده، جوانه گندم.
علائم کمبود: سستی و شکنندگی سلولهای گلبول قرمز خون، موهای خشک کمرنگ، نازایی، ضعف و ناتوانی، مشکلات گوارشی، سقط جنین، بیماری قلبی، بزرگی پروستات.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: روغنهای معدنی، روغن و چربی فاسد شده، قرص های ضد بارداری.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، ˜لسیم، Choline (نوعی ویتامین B-Complex، ویتامین های A، C، F.


تیتر : شاه توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن
خلاصه : شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد (LDL) جلوگیری می‌کند.
متن کل خبر : شاه توت‌ (BLACKBERRY)

محققان انجمن تغذیه‌ی آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه ی تازه ی دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مثل آنتوسیانین است.
آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شاه‌توت از آن ناشی می‌شود. شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد (LDL) که منجر به بیماری‌ها و حملات قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شاه‌توت دارای ویتامین های A ، C و املاح روی ، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است.


شاه توت از نظر طبیعت سرد و خشک است. و قابض و شاه توت خشک از نظر خواص جانشین سماق می‌باشد. لطیف کننده و باز کننده گرفتگی‌هاست. حدت خون را تسکین می‌دهد و عوارض صفرا را از بین می‌برد و ورمهای گرم حلق و حنجره را رفع می‌کند و تحلیل می‌برد و عطش را فرو می‌نشاند و اشتها را بیدار می‌کند. غرغره با آب یا رب آن برای زخمهای بد, جوشهای دهان, تحلیل ورم حلق, کام و زبان و تقویت آنها مفید است خوردن شاه توت برای زخم روده و اسهال گرم و اسهال خونی خصوصاً خشک آن با داروهای کمکی و مقوی بسیار مفید است. آب دم کرده ریشه توت و شاه توت که با حدود 40 گرم ریشه دم شده باشد برای اخراج کرم کدو خصوصاً اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند مفید است. خوردن دم کرده برگ آن نیز همین اثرات را دارد و غرغره آن برا خنازیر نافع است. مزمزه آن برای درد دندان و کمپرس آن برای تحلیل ورمهای بزرگ مفید است. عصاره برگ آن در حدود 30 گرم برای گزیدن جانوران گزنده و حشرات گزنده مفید است. برگ درخت شاه توت, کربنات کلسیم فراوان دارد و برای آن اثر کم کننده قند خون قائلند از این جهت می‌توان از آن در موقع وجود قند در ادرار و معالجه بیماری قند استفاده به عمل آورد